رژیم غذایی کم کربوهیدرات وکنترل با ثبات تر وایمن‌تر قندخون دردیابت نوع1

4 آوریل 2017- در یک پژوهش تصادفی، رژیم غذایی پرکربوهیدرات با رژیم غذایی کم  کربوهیدرات برای کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با یکدیگر مقایسه گردید.

در این مطالعه‌ی کوچک، ده فرد مبتلا به دیابت نوع 1 تحت این دو رژیم غذایی برای مدت یک هفته قرار گرفتند. رژیم غذایی پرکربوهیدرات در این مطالعه، حاوی 250 گرم یا بیشتر کربوهیدرات در روز و رژیم کم کربوهیدرات حاوی 50 گرم کربوهیدرات یا کمتر در روز بود.

 شرکت کنندگان میانسال بوده و از پمپ انسولین استفاده می‌کردند، متوسط HbA1c این افراد قبل از آغاز این تحقیق برابر با 7 درصد(53 میلی مول برمول) بود.

در انتهای هر هفته، محققان مقدار قندخون ناشتای آنها و همچنین اطلاعاتی از پمپ‌های انسولین این افراد و سنسورهای قندخون آنها پس از هر رژیم غذایی گردآوری کردند.

پس از بررسی داده‌ها، محققان اعلام کردند: در حالیکه متوسط قند خون هر دو گروه رژیم غذایی مشابه است اما تغییرات منحنی قندخون افراد شرکت کننده به طور چشمگیری با هم تفاوت دارد، استفاده از رژیم کم کربوهیدرات موجب کاهش نوسانات قندخون و در هدف ماندن مقدار قند خون در مدت زمان بیشتری در مقایسه با رژیم پرکربوهیدرات شده بود.

واقعیت اینست که شرکت کنندگان در زمان استفاده از رژیم کم کربوهیدرات مدت زمان کمتری را با مقدار قندخون پایین سپری کرده بودند، این نشان می‌دهد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات راه ایمنی برای تغذیه‌ی این افراد است و بروز حوادث هیپوگلایسمی را محدود می‌کند.

همچنین این افراد مدت زمان کمتری را با قندخون بالا سپری کرده بودند، درنتیجه احتمال ابتلا به عوارض بلند مدت دیابت با رژیم غذایی کم کربوهیدرات‌ها ، کاهش می یابد.

مطالعات طولانی‌تر از مطالعه ی اخیر، نتایج مشابهی را ارائه داده اند، محدود نمودن مصرف کربوهیدرات‌ها به بهبود کنترل قندخون کمک می‌کند و فواید دیگری را برای افراد مبتلا به دیابت به همراه دارد.

درحالیکه این مطالعه کوچک بود اما یکی از اولین مطالعات تصادفی برای رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 محسوب می‌شود. این پژوهش می‌تواند راه را برای پژوهش‌های تصادفی بزرگتر به منظور بررسی مزایای رژیم غذایی کم کربوهیدرات در برابر رژیم غذایی کم چرب استاندارد، بگشاید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/low-carb-diet-in-type-1-diabetes-provides-safer-and-more-stable-blood-sugar-levels-96690294.html